Anunț

Adună
Nici un anunț īncă.

Basic , despre antigel

Adună
X
Adună
  •  

  • Basic , despre antigel

    Antigelul este un produs folosit pentru protecţia sistemelor de răcire ale motoarelor cu combustie internă īmpotriva congelării, supraīncălzirii şi coroziunii. Este utilizat şi īn alte aplicaţii unde este necesară protecţia sistemelor respective la temperaturi extreme.

    ETILENGLICOLUL (EG) este componentul principal din majoritatea lichidelor de răcire, avānd o īndelungată utilizare, cu precădere īn industria auto.

    Nediluat etilenglicolul are punct de fierbere de 197,6°C (387,7°F) , respectiv punct de congelare de -13°C (8,6°F). Datorită vāscozităţii sale ridicate , transportă căldura cu 15% mai puţin eficient decāt apa. Astfel, utilizarea sa īn formă nediluată ar duce la supraīncalzirea motorului, cu implicaţii nefaste asupra funcţionării acestuia.

    Prin diluarea etilenglicolului cu apă īn proporţie de 50/50 , punctul de fierbere este de 107°C (225°F), respectiv punctul de congelare de -37°C (-34°F). (Punctul de fierbere creşte cu creşterea presiunii de regim.)

    Prin diluarea etilenglicolului cu apă īn proporţie 70/30 (etilenglicol/apă) , punctul de fierbere este de 116°C (240°F), respectiv punctul de congelare de -64,44°C (-84°F). La această diluţie (70% antigel concentrat) se obţine cea mai scăzută temperatură de congelare. Peste această proporţie punctul de congelare īncepe să crească. Astfel, nu se recomandă utilizarea lichidul de răcire īn concentraţie mai mare de 70% (īn volum) antigel concentrat, deoarece scade abilitatea sa de a disipa căldura şi totodată creşte punctul de congelare.

    Deasemenea , lichidul de răcire nu se va utiliza īntr-o concentraţie mai mică de 33% (īn volum) antigel concentrat, deoarece diluţii mai ridicate diminuează concentraţia inhibitorilor de coroziune .

    Limite de concentraţie antigel pe baza de etilenglicol [% de volum] :

    Minim 33 % şi Maxim 70% .

    Pentru testarea punctului de congelare al unui lichid de răcire pe bază de etilenglicol , se utilizează uzual hidrometre (areometre). Acestea corelează densitatea soluţiilor de antigel cu punctul de congelare (practic se măsoară densitatea soluţiei de antigel, căreia īi corespunde un anumit punct de congelare). Determinarea trebuie efectuată la temperatura precizată pe hidrometru, la temperaturi mai mari citirile sunt eronate datorită creşterii densităţii cu creşterea temperaturii.

    Etilenglicolul este un compus toxic cu o doză orală LDLO = 786 mg / kg pentru om. Ingerarea acestuia poate fi fatală. După ingestie, etilenglicolul este metabolizat la acid oxalic, care este la rāndul său toxic (acidul oxalic reprezintă componenta toxică din ciupercile otrăvitoare). Prin ingestie este afectat īn primul rānd sistemul nervos central, apoi inima şi īn final rinichii. Ingestia unor cantităţi destul de mici poate fi fatală dacă nu se administrează tratament imediat.

    PROPILENGLICOLUL (PG) este componentul principal din ce īn ce mai folosit īn antigeluri deoarece nu este toxic. Datorită caracterului său non-toxic este recomandată utilizarea şi īn sistemele de răcire/īncălzire din industria alimentară sau īn alte sisteme unde inhalarea sau ingerarea accidentală pot să apară.

    Nediluat propilenglicolul are punct de fierbere de 188°C (370,4°F) şi un punct de congelare de -59°C (-74,2°F). Densitatea sa este de 1,036 g/cm³ (Apa=1), fiind mai puţin vāscos faţă de etilenglicol. Spre deosebire de antigelurile concentrate pe bază de etilenglicol, antigelul pe bază de propilenglicol poate fi utilizat şi īn forma concentrată pentru acele aplicaţii care necesită protecţie la temperaturi ridicate. Din aceste considerente antigelul pe bază de propilenglicol se foloseşte, īn forma concentrată, ca agent de răcire pentru motoarele maşinilor de curse. Se asigură astfel o răcire mai bună, deoarece nu există apă care să vaporizeze īn zona fiebinte a cilindrilor.



    Prin diluarea propilenglicolului cu apă īn proporţie de 50/50 , punctul de fierbere este de 105°C (221°F), respectiv punctul de congelare de -32,2°C (-26°F). (Punctul de fierbere creşte cu creşterea presiunii de regim.)

    Prin diluarea propilenglicolului cu apă īn proporţie de 60/40 (propilenglicol/apa) , protecţia la īngheţ a lichidului de răcire coboară pānă la -51°C (-60°F).

    Şi īn acest caz lichidul de răcire pe bază de propilenglicol nu se va utiliza īntr-o concentraţie mai mică de 33% (īn volum) antigel concentrat, deoarece diluţii mai ridicate diminuează concentraţia inhibitorilor de coroziune .

    Pentru determinarea concentraţiei de propilenglicol dintr-o solutie de antigel se utilizează un refractometru. Acesta foloseşte proprietăţile optice ale soluţiei. Soluţiile de antigel pe bază de propilenglicol nu se testează cu hidrometru, folosind greutatea specifică, din cauza rezultatelor ambigue (soluţiile conţinānd 40% , respectiv 100% propilenglicol, au aceeaşi densitate).

    Deşi etilenglicolul are proprietăţi mai dorite sub aspectul regimului termic extrem pe care īl asigură prin diluarea cu apă, propilenglicolul este din ce īn ce mai des utilizat datorită caracterului său non-toxic (prin oxidare se transformă īn acid lactic, un compus nedăunator pentru organism ce se formează, spre exemplu , īn muşchi īn urma febrelor musculare).

    Cu toate ca ETILENGLICOLUL şi PROPILENGLICOLUL sunt compatibile şi pot fi amestecate fără a afecta performanţele de răcire, nu se recomandă acest lucru datorită reducerii avantajelor privind lipsa toxicităţii pentru propilenglicol. Amestecānd antigelurile EG cu PG, devine imposibilă determinarea cu acurateţe a punctului de congelare utilizānd hidrometrul. Greutatea specifică a PG este mai mică decāt a EG ceea ce va determina pentru amestecul celor două antigeluri o densitate mai mică, căreia īi corespunde (pe hidrometru) un punct de congelare mai ridicat faţă de cel real. Cea mai sigură metodă de determinarea a punctului de congelare este, īn mod evident, cea īn care se utilizează un termometru. Instalaţia de determinarea a punctului de congelare pentru antigeluri nu este īnsă una uzuală. Aceasta determinare se realizează īn laboratoare specializate.

    Fie că optăm pentru utilizarea unui antigel pe bază de etilenglicol sau a unuia pe bază de propilenglicol, nu vom folosi īnsă niciodată numai apă īn sistemele de răcire, datorită problemelor de īngheţare, fierbere şi protecţie anticorozivă pe care le generează.
      Postarea de comentarii este dezactivată.

    Categories

    Adună

    article_tags

    Adună

    Latest Articles

    Adună

    • Jeep Zj 5.9 V8 - Conversie la transmisie manuala
      postat de alin-jeep
      Pentru ca a cedat cutia automata iar sansele de reparare/inlocuire sunt destul de mici s-a hotarat trecerea la manuala

      Am montat cutia AX 15

      Volanta am comandat-o din SUA dupa care am modificat-o pentru cutia si ambreiajul de la AX15













      +pedale + conducte si multa munca dar rezultatul este peste asteptarile mele .Motorul asta are un cuplu IMENS iar t...
      16.dec.2018, 15:08
    • Jeep Zj 5.9 V8 -Transmisie manuala
      postat de alin-jeep
      Pentru ca a cedat cutia automata iar sansele de reparare/inlocuire sunt destul de mici s-a hotarat trecerea la manuala

      Am montat cutia AX 15

      Volanta am comandat-o din SUA dupa care am modificat-o pentru cutia si ambreiajul de la AX15













      +pedale + conducte si multa munca dar rezultatul este peste asteptarile mele .Motorul asta are un cuplu IMENS iar t...
      16.dec.2018, 15:08
    • Basic , despre antigel
      postat de nissan4x4
      Antigelul este un produs folosit pentru protecţia sistemelor de răcire ale motoarelor cu combustie internă īmpotriva congelării, supraīncălzirii şi coroziunii. Este utilizat şi īn alte aplicaţii unde este necesară protecţia sistemelor respective la temperaturi extreme. ETILENGLICOLUL (EG) este componentul principal din majoritatea lichidelor de răcire, avānd o īndelungată utilizare, cu precădere īn industria auto. Nediluat et...
      18.sep.2018, 16:00
    • INFO Rapoarte si Reductii transmisie pt Nissan Patrol
      postat de nissan4x4
      Nissan Patrol Y60 1.motorizarea RD28T - 4,625 in punte 2.motorizarea TD42 - 4,11 /3,9 in punte 3.motorizarea TB42 - 4,11/3,9 in punte Nissan Patrol Y61 1. motorizare RD28ti ( motorul de 6 cilindri) stok 4,625 in punte 2. motorizare ZD30 (motorul in 4 cilindrii) stok 4,375 in punte 3. motorizare TB42 , TD 42 ( 4200 cc) stok 3,9 benzinar si 4,11 diesel in punte toate variantele de mai sus au raport 2 : 1 in cutia de transfer pe treapta LOW Variante upgrade punte: - 4,88 pt anvelope...
      26.feb.2018, 22:07
    • Desen de executie Kit coborare cutie viteze Y60 / Y61 SWB / LWB
      postat de Kibitz
      Salut,

      Cu voia dvs. pun la dispozitia utilizatorilor de pe forum, care au posibilitati sa isi realizeze singuri placile distantiere din kit-ul de coborare al cutiei de viteze pentru Nissan Patrol Y60 / Y61 SWB / LWB, desenul de executie.

      Imaginea:
      Fisier zip ce contine desenul in format vectorial (svg). Se poate deschide direct cu firefox sau, pentru editare cu programul gratuit InkScape). Daca cineva doreste/are timp sa il refaca in autocad, sau alt pro...
      11.feb.2018, 08:43
    • Cutii de transfer Toyota Landcruiser 90 - comparatii
      postat de Max
      Am studiat putin diferentele dintre variantele de cutii de transfer montate pe Toyota Landcruiser seria 90. motoare 3L Turbo diesel 1KZT si (D-4D) 1KD-FTV, cu cutii de viteze automata si manuale. In imagine de mai jos, in stanga e o cutie de transfer de pe o Toyota Landcruiser 90 cu motor 1KD-FTV (D-4D) cu cutie de viteze automata In partea din dreapta e o cutie de transfer care a echipat o Toyota Landcruiser 90 pana in 2001 cu motor 1KZTE si cutie manuala. ...
      26.ian.2018, 07:55
    Procesare...
    X