Buna tuturor.
Expun aici constructia unui diferential blocabil facut 98% din piese de Lada Niva, restul fiind de Dacia 1310 si piese facute la strungar.
Pe scurt, plecand de la diferentialul blocabil Dioffer, am reusit sa construiesc un diferential blocabil. Cum se va comporta in sarcina si cat de durabil este ...doar timpul o va spune, sau altcineva care este dispus sa incerce ce am facut eu cu sau fara imbunatatiri.
Prin urmare:
Cei de la Dioffer modifica carcasa portsateliti si adauga un gat mai lung pe care se introduce o piesa conjugata ce duce la blocarea unei planetare cu caracasa rotativa deci blocheaza diferentialul:


Din poza a doua se observa ca piesa culisanta are caneluri la interior....deci si planetara trebuie modificata in sensul ca trebuie sa aiba caneluri pe care acea piesa sa culiseze si sa blocheze/deblocheze diferentialul. Treaba delicata.....
Asa ca am luat diferentialul din fata (ca l-am avut dat jos si la indemana) si am trecut la treaba:
Asa arata diferentialul initial:

Dupa strunjire arata asa:


De la Dacia 1310 am luat butucul de roata fata care dupa prelucrare arata asa:




Acum am trecut la diferentialul central. Acesta este blocabil si din pacate nu se potriveste in puntile masinii.
Prin urmare am luat de pe el ceea ce il face blocabil si anume gatul cu caneluri, arborele cu dinti pentru crabot, crabotul si furca de actionare:

Dupa prelucrare gatul cu dinti arat asa:

si restul

Piesa cu caneluri provenita din diferentialul central am introdus-o pe gatul din butucul de Dacie 1310 la cald si inainte am dat si patru gauri in care voi suda ca sa fiu sigur ca nu se vor roti una fata de alta:


Vedeti ca butucul de Dacie are in el 6 gauri facute de fabrica pe care le-am acoperit cu sudura, in vedera gauririi celor 8 gauri corespunzatoare pentru diferentialul de Niva. Nu am fost sufficient de atent, dar cand am punctate centrele gaurilor nu am observant ca urma sa dau gaura exact printr-o sudura... rezultatul a fost ca am dat 7 gauri in 10 min si in cea cu sudura in 1 ora dupa ce am facut praf 3 burghie cu varf vidia.

Mai trebuie sa lamez la gauri pe butucul de Dacie astfel incat capetele de la suruburi sa se "ascunda" sa nu loveasca in urechea de sustinere in care sta rulmentul.
acum asa arata diferentialul:
planetara (impropriu spus, dar arborele din desen va face parte din planetara ce va fi modificata) se invarte liber (sper sa se observe, am facut poza invartind piesa)


"planetara" blocata

Referitor la rulmentul conic din partea modificata....nu se mai poate pune. In locul lui se vor pune 2 rulmenti radiali de 45x58x7mm si un rulment axial de 40x60x(nu mai stiu exact..cred ca 5mm). In total acesti 3 rulmenti vor fi impreuna un rulment conic. Mai trebuie sa iau de la strungar bucsa care se pune peste rulmentii radiali si care la exterior are 62mm, exact ca rulmentul conic initial. Oricum va fi o distractie sa reglez inapoi jocul pinion de atac-coroana, dar voi rezolva cumva...
Ieri am reusit sa scot afara si planetara spate stanga ce urmeaza sa fie modificata in felul urmator :
Se taie din ea o lungime care este egala cu arborele care are caneluri si pinionul cu dinti pentru crabot(cel de care invart eu in poze). Apoi voi face o bucsa care la cald va uni planetara taiata cu acest arbore si va rezulta o planetara intreaga ca lungime, dar cu pinion de crabot.
Cele mai mari emotii le-am avut cand am vazut ca pinionul de crabot nu trece prin gaura din punte...dar am vazut ca diametrul gaurii este de 41,5 mm iar pinionul are 41,90, deci am strunjit foarte putin si a intrat. Am mai rezolvat, cel putin teoretic problema rulmentului de pe planetara si anume:
Avand pinionul de crabot de 41,5mm diametru nu mai pot pune rulmentul original care la gaura are 40 mm.
Am cautat si am gasit un rulment care are 50x80x10mm dar care nu este capsulat. Problema era ca rulmentul original era de 40x80x23mm si rezista la o sarcina dinamica de 30,7kN. Cel gasit de mine rezista la 16,8kN, dar fiind de 10 mm latime am sa pun 2, deci sarcina totala la care rezista va fi mai mare decat rulmentul original. Mai pun si o saiba distantier de 3mm ca sa am acelasi 23 mm si obtin "un" rulment cu doua randuri de bile.
Pana acum sper ca am rezolvat cu rulmentul....mai este simeringul. Sincer am fost surprins de solutia rusilor referitoare la pozitia simeringului, dar asta este. Eu nu voi mai pune simeringul inainte de rulment ci dupa (plecand din diferential), in primul rand pentru ca rulmentul gasit de mine nu este si in forma capsulate si in al doilea rand, din aceeasi cauza de pinion de crabot, nu am cum sa trec de diametrul de 41,5 mm simeringul original al masinii.
Prin urmare imediat dupa rulment, catre roata, voi strunji la diametru de 45mm, (initial este de 48,8, dar imediat este o degajare de 44,7mm diametru si lata de 4mm) si peste acest diametru de 45mm voi trage la cald un inel de rulment cu ace de 45x50x25mm. Simeringul de 50x68x7mm il voi pune intre cele doua piese care se prind cu cele 4 suruburi si care tin tot ansamblul de punte (voi pune poze). Interesant este ca in acel locas intra doua simeringuri de 50x68x7mm, si suna tentant idea, deoarece daca vrei sa schimbi un simering trebuie sa dai jos rulmentul....probabil de asta rusul a pus simeringul inaintea rulmentului, ca sa il poti schimba usor.Acuma nu le putem avea pe toate :)
Mai trebuie taiata puntea langa diferential si facut un sistem de actionare a crabotului cu care sa blocam diferentialul. Personal cred ca voi opta la o actionare pe cablu ca sa simt la mana cand crabotul a cuplat si cand a decuplat, dar posibilitatile tin de imaginatia fiecaruia.
Cam asta ar fi.
Ramane ca in masura timpului liber (de care nu prea dispun) sa mai avansez cu lucrarea si sa pun poze cu evolutia.
Expun aici constructia unui diferential blocabil facut 98% din piese de Lada Niva, restul fiind de Dacia 1310 si piese facute la strungar.
Pe scurt, plecand de la diferentialul blocabil Dioffer, am reusit sa construiesc un diferential blocabil. Cum se va comporta in sarcina si cat de durabil este ...doar timpul o va spune, sau altcineva care este dispus sa incerce ce am facut eu cu sau fara imbunatatiri.
Prin urmare:
Cei de la Dioffer modifica carcasa portsateliti si adauga un gat mai lung pe care se introduce o piesa conjugata ce duce la blocarea unei planetare cu caracasa rotativa deci blocheaza diferentialul:
Din poza a doua se observa ca piesa culisanta are caneluri la interior....deci si planetara trebuie modificata in sensul ca trebuie sa aiba caneluri pe care acea piesa sa culiseze si sa blocheze/deblocheze diferentialul. Treaba delicata.....
Asa ca am luat diferentialul din fata (ca l-am avut dat jos si la indemana) si am trecut la treaba:
Asa arata diferentialul initial:
Dupa strunjire arata asa:
De la Dacia 1310 am luat butucul de roata fata care dupa prelucrare arata asa:
Acum am trecut la diferentialul central. Acesta este blocabil si din pacate nu se potriveste in puntile masinii.
Prin urmare am luat de pe el ceea ce il face blocabil si anume gatul cu caneluri, arborele cu dinti pentru crabot, crabotul si furca de actionare:
Dupa prelucrare gatul cu dinti arat asa:
si restul
Piesa cu caneluri provenita din diferentialul central am introdus-o pe gatul din butucul de Dacie 1310 la cald si inainte am dat si patru gauri in care voi suda ca sa fiu sigur ca nu se vor roti una fata de alta:
Vedeti ca butucul de Dacie are in el 6 gauri facute de fabrica pe care le-am acoperit cu sudura, in vedera gauririi celor 8 gauri corespunzatoare pentru diferentialul de Niva. Nu am fost sufficient de atent, dar cand am punctate centrele gaurilor nu am observant ca urma sa dau gaura exact printr-o sudura... rezultatul a fost ca am dat 7 gauri in 10 min si in cea cu sudura in 1 ora dupa ce am facut praf 3 burghie cu varf vidia.
Mai trebuie sa lamez la gauri pe butucul de Dacie astfel incat capetele de la suruburi sa se "ascunda" sa nu loveasca in urechea de sustinere in care sta rulmentul.
acum asa arata diferentialul:
planetara (impropriu spus, dar arborele din desen va face parte din planetara ce va fi modificata) se invarte liber (sper sa se observe, am facut poza invartind piesa)
"planetara" blocata
Referitor la rulmentul conic din partea modificata....nu se mai poate pune. In locul lui se vor pune 2 rulmenti radiali de 45x58x7mm si un rulment axial de 40x60x(nu mai stiu exact..cred ca 5mm). In total acesti 3 rulmenti vor fi impreuna un rulment conic. Mai trebuie sa iau de la strungar bucsa care se pune peste rulmentii radiali si care la exterior are 62mm, exact ca rulmentul conic initial. Oricum va fi o distractie sa reglez inapoi jocul pinion de atac-coroana, dar voi rezolva cumva...
Ieri am reusit sa scot afara si planetara spate stanga ce urmeaza sa fie modificata in felul urmator :
Se taie din ea o lungime care este egala cu arborele care are caneluri si pinionul cu dinti pentru crabot(cel de care invart eu in poze). Apoi voi face o bucsa care la cald va uni planetara taiata cu acest arbore si va rezulta o planetara intreaga ca lungime, dar cu pinion de crabot.
Cele mai mari emotii le-am avut cand am vazut ca pinionul de crabot nu trece prin gaura din punte...dar am vazut ca diametrul gaurii este de 41,5 mm iar pinionul are 41,90, deci am strunjit foarte putin si a intrat. Am mai rezolvat, cel putin teoretic problema rulmentului de pe planetara si anume:
Avand pinionul de crabot de 41,5mm diametru nu mai pot pune rulmentul original care la gaura are 40 mm.
Am cautat si am gasit un rulment care are 50x80x10mm dar care nu este capsulat. Problema era ca rulmentul original era de 40x80x23mm si rezista la o sarcina dinamica de 30,7kN. Cel gasit de mine rezista la 16,8kN, dar fiind de 10 mm latime am sa pun 2, deci sarcina totala la care rezista va fi mai mare decat rulmentul original. Mai pun si o saiba distantier de 3mm ca sa am acelasi 23 mm si obtin "un" rulment cu doua randuri de bile.
Pana acum sper ca am rezolvat cu rulmentul....mai este simeringul. Sincer am fost surprins de solutia rusilor referitoare la pozitia simeringului, dar asta este. Eu nu voi mai pune simeringul inainte de rulment ci dupa (plecand din diferential), in primul rand pentru ca rulmentul gasit de mine nu este si in forma capsulate si in al doilea rand, din aceeasi cauza de pinion de crabot, nu am cum sa trec de diametrul de 41,5 mm simeringul original al masinii.
Prin urmare imediat dupa rulment, catre roata, voi strunji la diametru de 45mm, (initial este de 48,8, dar imediat este o degajare de 44,7mm diametru si lata de 4mm) si peste acest diametru de 45mm voi trage la cald un inel de rulment cu ace de 45x50x25mm. Simeringul de 50x68x7mm il voi pune intre cele doua piese care se prind cu cele 4 suruburi si care tin tot ansamblul de punte (voi pune poze). Interesant este ca in acel locas intra doua simeringuri de 50x68x7mm, si suna tentant idea, deoarece daca vrei sa schimbi un simering trebuie sa dai jos rulmentul....probabil de asta rusul a pus simeringul inaintea rulmentului, ca sa il poti schimba usor.Acuma nu le putem avea pe toate :)
Mai trebuie taiata puntea langa diferential si facut un sistem de actionare a crabotului cu care sa blocam diferentialul. Personal cred ca voi opta la o actionare pe cablu ca sa simt la mana cand crabotul a cuplat si cand a decuplat, dar posibilitatile tin de imaginatia fiecaruia.
Cam asta ar fi.
Ramane ca in masura timpului liber (de care nu prea dispun) sa mai avansez cu lucrarea si sa pun poze cu evolutia.
Comentariu