Anunț

Adună
Nici un anunț încă.

Greutate roti! Cat, cand, dar mai ales de ce conteaza!

Adună
X
 
  • Filtrează
  • Ora
  • Arată
Curăță tot
postări noi

  • Greutate roti! Cat, cand, dar mai ales de ce conteaza!

    Una dintre problemele intalnite de mine in teren a fost raportul greutate/fiabilitate a unei roti calculat in functie de momentul cinetic al sistemului motor-grup-roata! Sa ma explic: am avut 31-uri si in teren nu prea aveam probleme cu forta motorului, dar...bineinteles intampinam alte probleme din cauza cauciucurilor mici. Am trecut la 33-uri cu resapate INSA TURBO SPECIAL. Ei bine, aici deja se simte diferenta de greutate a rotilor, pt ca motorul trage mult mai greu. @Scorpionul, cu 35-uri, moare incet in teren si nu are acea "sprinteneala" de care ai nevoie neaparat in offroad.
    Intrebarea mea directa este: cam cate kile trebuie sa cantareasca o roata in functie de capacitatea motorului?
    Ale mele cred ca au cam 60kg/roata (cantarite cu mana) iar motorul este de 3000 turbo diesel!
    Stiu ca "merge" oricum, dar ma intereseaza daca vreunul dintre voi a calculat varianta optima de greutate pt motorul sau si cand nu mai merge "sprinten", unde a descoperit asta si mai ales de ce conteaza (asta DACA conteaza) sa nu ai roti PREA grele pe masina!



  • #2
    Re: Greutate roti! Cat, cand, dar mai ales de ce conteaza!

    Este important ca rotile sa fie cat mai usoare, cele reesapate sunt mult mai grele in general. Eu am cantarit 35x12.5 BFG MT pus pe janta Enkei de aluminiu si are doar 35kg. 60kg este cam mult si este normal sa simti diferenta asa de mare. Deasemenea conteaza si diametrul, insa 33 nu este foarte mult in cazul tau. Este important sa reduci greutatea masinii, dar mai ales greutatea in miscare (in rotatie) adica rotile si la masinile sport pistoanele si vibrochenul. Cu cat sunt mai grele rotile, cu atat pierzi mai mult la performanta si solicitarea planetarelor este mai mare.

    Comentariu


    • #3
      Re: Greutate roti! Cat, cand, dar mai ales de ce conteaza!

      vezi postul lui Koala cu rapoartele in grupuri, diametrul rotii e cauza problemelor tale, cand schimbi diametrul rotii trebuie schimbate rapoartele in grupuri, daca vrei ca masina sa fie la fel de sprintena.
      greutatea rotii are influenta mult mai mica (comparativ cu diametrul), nu e nevoie sa schimbi rapoartele.

      Comentariu


      • #4
        Re: Greutate roti! Cat, cand, dar mai ales de ce conteaza!

        Greutatea conteaza foarte mult, diferenta diametrului nu e foarte mare de la 31 la 33.

        Comentariu


        • #5
          Re: Greutate roti! Cat, cand, dar mai ales de ce conteaza!

          @dankrp foarte buna informatia. multumesc!


          Comentariu


          • #6
            Re: Greutate roti! Cat, cand, dar mai ales de ce conteaza!

            am facut consumul la patrol...400 km -78 l motorina
            offroad 20%, oras 60%, afara 20%
            cauciucuri 255/85/16 bfg mt si flanse
            am pus roti de 33/12,5/15 at pe jante cu et -20
            aproape pe jumatate de usoare
            masina era alta pe sosea
            sprintena si vioaie
            accelarari si franeari usoare
            am facut consumul
            300 km-56 l motorina 100% urban
            amm pus inapoi cele mt sambata si am dat o tura de 100 km din care 65 on si 35 off road (destul de greu chiar)
            consum 17 l
            iata ca desi noi simtim oarecum diferenta de greutate, ea nu se reflecta in consum in mod decisiv
            inca ceva
            am pus pe M vineri 35 ... e la fel de sprintena ca si cu tractoarele de 750/16
            atat pe sosea cat si pe teren
            secretul?
            7/36 in grupuri si nu simti ca masina ar trage greu chiar daca cresti mult diametrul si greutate
            forumistul ce se pricepe la toate, in orice topic intervine si baga niste axiome iar cand nu are argumente trece la atacuri la persoana, amenintari, "chemari la interval", jigniri gratuite. Noa, asta e "cocalarul de forum" .

            Comentariu


            • #7
              Re: Greutate roti! Cat, cand, dar mai ales de ce conteaza!

              Schimbarea rapoartelor nu afecteaza viteza pe sosea? Adica...mai mergi cu 150km/h? Cred ca da...asa ca: mai bine roti noi decat resapate! (iarna nu-i ca vara!)


              Comentariu


              • #8
                Re: Greutate roti! Cat, cand, dar mai ales de ce conteaza!

                Vezi Dane ca exista si pentru LJ si nu mai trebuie motor de 3000 asa neaparat. Insa e vreo mie de euro. Are Razvan din Busteni pe a lui si urca rampe de 35-40 de grade la ralenti in a doua.

                Comentariu


                • #9
                  Re: Greutate roti! Cat, cand, dar mai ales de ce conteaza!

                  Postat în original de bullbar
                  Schimbarea rapoartelor nu afecteaza viteza pe sosea? Adica...mai mergi cu 150km/h? Cred ca da...asa ca: mai bine roti noi decat resapate! (iarna nu-i ca vara!)
                  dupa o socoteala simpla ,daca intre rotile de 35 si cele de 31 este un raport de aprox. 1.3 ,si daca vei avea rapoartele din grupuri marite cu 1.3 ,rezulta ca te vei deplasa cu masina in conformitate cu ce indica vitezometrul pe bord. mai mult,in aceeasi treapta si in aceleasi ture in ambele cazuri. nu mai are rost sa-ti spun cat de importanta este aceasta schimbare in teren unde masina e la fel de agera cum ar fi cu gumele ei normale. in privinta greutatii,aceasta e mai putin importanta in comparatie cu diametrul. un diametru mare poate sa-ti rupa si planetarele(asta daca nu cedeaza pinioanele din grupuri) si sa mai forteze si fuzetele. la rotile grele mai este o problema cu echilibratul lor,mai cu seama daca sunt resapate.
                  TOYOTA HDJ 80 4.2 SUZUKI SJ 413
                  cei ce pot fac, cei ce nu.....dau sfaturi.

                  Comentariu


                  • #10
                    Re: Greutate roti! Cat, cand, dar mai ales de ce conteaza!

                    Sa concluzionez:
                    1. rotile mai mari si mai grele sunt mai bune la catarat pe stanci
                    2. pui roti mai mari si mai grele, schimbi rapoartele din grup ca sa ai o masina sprintena si nu doar o huiduma care doar arata bine pe strada
                    3. rotile resapate sunt mai greu de echilibrat asa ca o sa va tremure nitsel volanul (poate nitel mai mult)
                    4. pui roti mari si nu schimbi rapoartele, degeaba cipuesti motorul ca tot merge ca scroafa la taiat si iti papa si mult combustibil
                    Ar mai fi de zis ceva?


                    Comentariu


                    • #11
                      Re: Greutate roti! Cat, cand, dar mai ales de ce conteaza!

                      Banuiesc ca mai poate fi o problema si cu greutatea nesuspendata mai mare ce reduce fiabilitatea sistemului de amortizare si transmisie.
                      ... undeva, candva, altundeva...

                      Comentariu


                      • #12
                        Re: Greutate roti! Cat, cand, dar mai ales de ce conteaza!

                        Postat în original de aztec
                        Banuiesc ca mai poate fi o problema si cu greutatea nesuspendata mai mare ce reduce fiabilitatea sistemului de amortizare si transmisie.
                        intradevar,asa este,rotile grele solicita suspensia in mod suplimentar.
                        TOYOTA HDJ 80 4.2 SUZUKI SJ 413
                        cei ce pot fac, cei ce nu.....dau sfaturi.

                        Comentariu


                        • #13
                          Re: Greutate roti! Cat, cand, dar mai ales de ce conteaza!

                          In general cand cresti dimensiunea atat de mult trebuie schimbate rapoartele in grup. O comparatie ar fi ca si cum ai merge la aceeasi viteza, dar tot timpul cu o trepta mai sus decat mergeai inainte sa schimbi. Nu ai observat cumva ca la aceeasi viteza de mers, ti-a scazut turatia ?

                          Diferenta de la 31 la 33inch e mare si sunt mai greu de invartit din cauza diferentei de diametru.

                          Putin material de citit.
                          http://www.4lo.com/calc/geartable.htm
                          '02 WG CRD - EGR delete
                          '94 MX5 NA8 - Low, fast and stupid.

                          Comentariu


                          • #14
                            Re: Greutate roti! Cat, cand, dar mai ales de ce conteaza!

                            Nu stiu daca-si mai are rost interventia mea, insa uite cum stau lucrurile cu rotile in versiunea populara:
                            Greutatea in plus este si nu prea este importanta in teren(pe sosea mult mai mult)
                            Ca sa intelegi foarte usor cum sta treaba cu marimea rotii insa, gandestete la roata de la fantana bunicilor tai.Stii tu, roata sau volanu de cine stie ce, care era prinsa de un ax cu tambur pe care se infasura un lant-cablu etc.
                            Cu cat roata de care invartesti este mai mare, cu atat efortul depus de tine pt a scoate o galeata plina cu apa este mai mic.
                            Cu cat roata este mai mica ca diametru decat in cazul initial, cu atat v-ei depune un efort mai mare pt a scoate aceeasi galeata plina cu apa.
                            Ok, incearca sa vezi acum situatia de la coada spre cap, numa ca acuma roata trebe doar tinuta pe loc sub actiunea greutatii galetii : galeata este motorul tau 3,0 tdi (necipuit ) , lantul este exact lantul cinematic al transmisiei, iar roata fantanii este exact roata ta. Sa ne amintim ca, galeata este exact de aceeasi greutate in ambele situatii, deci trage in jos cu exact aceeasi forta. In cazul rotii de 31 inch, forta cu care tii tu roata este destul de mare, sa zicem ca trebe sa o tii cu ambele maini... In situatia in care roata are 35 inch, forta necesara sa tii roata pe loc(cu aceeasi galeata plina cu apa) va fi muult mai mica, poate chiar poti sa o tii cu o singura mana.
                            O a treia situatie, ca sa intelegi si mai bine treaba, ar fi in cazul in care roata ar fi de diametru unui CD, adica 12 cm. E lesne de inteles ca fiind asa de mica, si forta care o rasuceste identica(galeata plina) forta cu care ar trebui sa o tii pe loc ar fi foarte mare, astfel incat ar fi necesari atat Bullbar cat si un prieten de-al lui ca sa tina CD-u pe loc
                            Mai academic vorbind, este vorba de lungimea parghiei. Parghia este exact raza rotii(distanta de la axul rotii pana la banda de rulare a cauciucului) E limpede, cand parghia este mica(scurta), efortul necesar sa deplasezi masina inainte este mic, deoarece o deplasezi putin.
                            Daca insa parghia este dubla(ca lungime), efortul necesar sa muti aceeasi masina inainte este sa zicem dublu, deoarece si distanta pe care ai mutat masina este tot dubla(aprox).
                            Printre altele, asa a-ti poti explica si ce inseamna cuplu motor, insa din nou tre sa iei lucrurile de la coada la cap.... adica "69"
                            Ok, scuze daca explicatia mea(babeasca) a deranjat pe careva, sau daca tocmai v-am explicat babeste lucruri pe care voi le stiati deja la un cu totul alt nivel.
                            Doamne'ajuta...
                            "De cand s-au inventat notariatele, nu mai exista...cuvant de onoare... Papaiani
                            "Uneori, intregul, poate insemna mai mult decat ... suma partilor" Un Nene

                            Comentariu

                            Procesare...
                            X