Anunț

Adună
Nici un anunț încă.

Noua sectiune

Adună
Acesta este un topic important.
X
X
 
  • Filtrează
  • Ora
  • Arată
Curăță tot
postări noi

  • Noua sectiune

    Am solicitat deschiderea unei sectiuni pentru cei care navigheaza fara GPS.
    Eu ma tot intreb: cum ar fi daca n-am mai avea semnal de la satelitii aia americani? Sa observat cu ocazia razboiului din Irak.
    Revenim la harti pe hartie, busola, soare ,muschiul de pe copaci(desi si ala nu mai e ca altadata).
    Si mai ales Roadbook-ul. Invitam in sectiunea aceasta sa-si arate din experienta lor pe competitorii-copiloti si pe organizatorii de competitii.
    Dorim discutii tehnice despre cum se deseneaza dar si cum se interpreteaza un roadbook si cate ceva despre computerele de bord.
    Nu ezitati sa povestiti si aventuri de succes sau nefericite despre navigatie din care probabil ati invatat cate ceva.

  • #2
    Re: Noua sectiune

    Revenim la harti pe hartie, busola, soare ,muschiul de pe
    copaci(desi si ala nu mai e ca altadata).
    As adaga si un altimetru la lista asta, bine calibrat la pornirea in tura/expeditie.
    Mitsubishi Outlander 2.2D

    Comentariu


    • #3
      Re: Noua sectiune

      Am mutat in aceasta noua sectiune cateva topicuri cu aceasta tematica, dar va rog sa aveti putina rabdare ca Stane sa le citeasca si sa aleaga ce e bun din ele pt ca sunt f vechi si au beneficiat si de off-topicuri.

      Multumesc pt intelegere !


      Comentariu


      • #4
        Re: Noua sectiune

        Bun asa.

        Aici ne scoatem carnetelul si luam notite.

        @Stane un brifcor pentru initiativa si sustinere.

        S-auzim de bine
        4x4 fun for all
        RR Classic 1986 - 200Tdi
        www.lroc.ro

        Comentariu


        • #5
          Re: Noua sectiune

          azi am inceput scoaterea hartilor militare in format A3...

          ptr mine....harta ramane de baza.....GPS-ul...e optional...

          Comentariu


          • #6
            Re: Noua sectiune

            Si de unde se pot lua astfel de harti
            Un link ceva e cu cinste nu asa

            Multumesc

            S-auzim de bine
            4x4 fun for all
            RR Classic 1986 - 200Tdi
            www.lroc.ro

            Comentariu


            • #7
              Re: Noua sectiune

              Foarte bun topicul
              Eu am cautat acum cateva saptamani niste harti aici pe forum, si nu le-am mai gasit nicaieri. Era vorba de niste harti militare de prin anii '40. Daca domnii moderatorii se impiedica cumva de ele pe topicurile mai vechi, ii rog foarte frumos sa le posteze aici. Daca tin bine minte erau mai multe harti pe topicul ala printre care si astea din '40 cu trimitere la un link.

              Multumesc!
              Off-Road in Waldland

              Comentariu


              • #8
                Re: Noua sectiune

                Daca vorbim de hartile Romania 100000, editie 1996, scanate *jpg, au fost puse pe Freestorage si gasesti link aici
                post#129. Daca nu mai e valabil il rugam pe maresalu sa puna din nou. Daca-mi dai o adresa de mail pe pm ti le trimit prin Transfer.ro.
                Daca vrei si fisierele de calibrare ozi:
                http://forum.club4x4.ro/showthread.p...l=1#post492958

                Comentariu


                • #9
                  Re: Noua sectiune

                  Sunt in proportie de 85% adeptul orientarii cu harta si busola, restul de 15% e rezervat gps-ului. In situatia ipotetica (de fapt nu chiar atat de ipotetica) in care nu mai avem GPS nici de la americani, nici de la rusi, nici de la UE nu ramane dacat orientarea cu harta si busola. Este aproape inutil sa mentionez ca pt asta ai nevoie de o busola decenta si harti actualizate de tipul alora topografice de nu le avem noi (ca are DTM-ul drepturi de autor asupra lor pentru ca nu or fi fost realizate din banu' public ci au facut baietii cheta din salariile alea mizere de bugetari). Tot ce ai nevoie este ca pe harta (indiferent ca e d-aia topo sau de orice alt tip) sa ai marcate puncte de reper usor de recunoscut in teren, gen biserici/manastiri/cladiri sau constructii proeminente (relee tv/radio), curbe de nivel cat mai detaliate, un caroiaj in lat/long (de regula in DD.MM.SS <asta pt ca in caz de urgenta va trebui sa dai coordonateletale in acest format universal inteles>) si eventual un caroiaj in sistem UTM/MGRS (asta ajuta pentru masurarea/determinarea distantelor in raport harta/teren). Pentru pozitionare pe harta se ia azimutul spre 2 repere apoi se traseaza pe harta inversul azimuturilor dinspre fiecare reper; la intersectia celor 2 linii vom avea pozitia curenta (evident cu marja de eroare pentru grosimea liniilor trasate);oricum, pentru orientare in teren nu e nevoie de o acuratete de ordinul unui grad intrucat nici nu este posibila urmarirea "in exacto" a unui anumit azimut, marja de eroare acceptata fiind de 3 grade. Pentru stabilirea pozitiei pe harta ar fi de mare ajutor si un binoclu/monoclu (monoclul la care ma refer este o juma' de binoclu si nu o juma' de ochelar) care sa contina un reticul de tip mil-dot sau mil-hash, device cu care poti aproxima destul de bine distanta pana la un anumit reper cu conditia sa cunosti o dimensiune a acestuia (inaltimea unui stalp de inalta tensiune sau inaltimea/lungimea unui anumit tip de autovehicul la care te raportezi sau ecartamentul caii ferate avute in vizor); un mod mai ieftin pentru obtinerea unui astfel de dispozitiv ar fi cumpararea separat a unui monoclu "meidinceaina" cu factor de marire 10x (sunt o groaza pe siteurile intitulate "military/army/blablabla" punct ro) undeva la un pret de 50 ron si a unei lamele de microscop pentru masurare/calibrare (asta costa vreo 100 ron si are marcaje de ordinul a 10-a /si a 100-a parte dintr-un milimetru; mai simplu spus, pe geamul respectiv exista trasat un cerc in interiorul caruia se afla trasata o rigla cu lungimea totala de 1mm impartita in 10 subdiviziuni care ar reprezenta fiecare 1mil respectiv fiecare subdiviziune impartita mai departe in alte 10 subdiviziuni care ar reprezenta 1/10 mil): ideea fiind ca la puterea 10x a binoclului/monoclului 1mil vizualizat prin device reprezinta 1m la o distanta de 1km, astfel incat, stiind inaltimea obiectului observat (sa zicem ca are 2,5 m) si privind prin deviceul optic observam o masura de 4mil obtinem distanta pana la el = 625m (conform formulei inaltimea stiuta a obiectului vizat inmultit cu 1000 si impartit la nr de miliradiani cititi pe reticul: 2.5x1000:4=625). Ei bine, lamela asta trebuie taiata la dimensiunea corecta pentru montarea acesteia in planul focal secund al binoclului/monoclului (de regula, la device-urile astea chinezesti exista deja un "loc" gata facut pentru montare, nefiind nevoie decat de demontarea ocularului si plasarea "ciobului" rezultat din taierea lamelei in lacasul respectiv). Pentru cei care nu vor batai de cap exista device-uri gata facute, sunt la vanzare pe piata comerciala, dar preturile se invart pe la 400+ euro/usd pe bucata (Optolith sau Valdada < care este de fapt IOR-ul nostru>); ramane de vazut cum ar putea fi comandate intrucat pe anumite site-uri, pasamite americane, vanzarea de intrumente optice cu reticul tip mil este restrictionata pentru anything outside USA.

                  La capitolul recomandari:
                  - busola: Cammenga (orice model cu vopsea fosforescenta sau cu tritiu), Recta, Silva, Suunto. Eu folososesc de aproximativ o luna o busola Cammenga "lensatic" cu tritiu (model 3H) si sunt super/mega/pizdu-multumit de ea (desi am cumparat-o la a-nu-stiu-cata-mana, fabricata fie prin 1990 si reconditionata prin 2000, fie fabricata in 2000 si nereconditionata). Trebuie sa mentionez faptul ca, printre altele, buselele se impart in busole de tip "lensatic" si busole "pentru harta" (gen silva/suunto): primele se pot folosi atat pentru stabilirea pozitiei prin masuratori de azimut fata de de repere identificate in teren si pe harta cat si pentru orientarea hartii + determinarea directiei de mers, celelalte pot fi folosite doar pentru determinarea directiei de mers (evident, se pot utiliza si pentru stabilirea pozitiei insa cu marja de eroare derivata din lipsa posibilitatii de a determina un azimut, fata de un reper, cu acuratete de sub 3 grade).
                  - harta: trebuie sa contina cat mai multe detalii pentru scara la care a fost desenata (si revin, detalii in sensul numarului punctelor de reper, a unghiurilor <aici ar trebui discutat mai mult pe sistemul de proiectie al hartii: geografic-lat.long/gauss-kruger/stereo/web-mercator/mercator/utm-mgrs/etc cat si de datum-ul utilizat: dealul piscului/marea neagra/marea baltica/wgs84/etc>).

                  Over all recomand o busola "de firma"(adica nu chinezarii) si o harta topo proiectata in sistem UTM/MGRS sau stereo 70 (pt romanica) peste care aplicam (cu ajutorul ArcMap 10.1) si un grid lat/long (in sistemul utilizat de receiverul GPS detinut <dd.dddddd/ddmm.mmmm/ddmmss.sss> cu mentiunea ca este mai usor sa impartim ochiometric sau cu rigla unitatile din sistemul ddmmss.sss).

                  P.S.: Aceste informatii le-am dobandit cautand pe "net" in incercarea de a ajunge la stadiul de a-mi putea crea singur hartile de care as putea avea nevoie si de a ma putea orienta in teren intr-o anumita zona geografica (in speta zona muntilor apuseni, zona valea prahovei <insa nu doar muntii bucegi si adiacent>, zona capadocia-TR, zona mugla-TR, zona bavaria-D <aici am avut acces la harti topo digitale de la mama lor, deh... germania nu-i ca romania>).

                  Pentru detalii si nelamuriri (caci sigur nu am acoperit toate punctele) va stau la dispozitie fie aici pe forum, fie la chrisostomul@yaoo.ie.

                  Comentariu


                  • #10
                    Re: Noua sectiune

                    pe vremea mea se facea la scoala o data pe luna ptap unde printre altele se facea si orientarea turistica si se organizau concursuri cu busola, raportorul si creionul si bine inteles harta. din vremea aceea , pe linga o busola comunista ruseasca de mana si una din ddr, am un bezard fabricat prin anii 60 pe care il tirasc bupa mine de cite ori fug de acasa

                    Comentariu

                    Procesare...
                    X

                    Sqreen | Runtime Application Protection