Anunț

Adună
Nici un anunț īncă.

Lichidul de frīna - informatii generale

Adună
Acesta este un topic important.
X
X
  • Filtrează
  • Ora
  • Arată
Curăță tot
postări noi

  • Lichidul de frīna - informatii generale

    Deschid acest topic dupa ce, interesat fiind, m-am documentat putin, iar informatiile adunate le pun mai departe la dispozitia celor interesati.
    Sursa principala: http://www.mein-autolexikon.de/

    LICHIDUL DE FRĪNA

    ROLUL SAU:

    Lichidul de frīna are rolul de a transmite forta de apasare a piciorului pe pedala de frīna, la frīna rotii, prin intermediul pompei de frīna (si a "servo-ului"). Acestea transforma forta de apasare īn presiune hidraulica.
    Īn acest caz lichidul de frīna are rolul de MEDIU DE TRANSMITERE.
    Lichidul de frīna este supus unor cerinte foarte īnalte. Printre altele nu are voie sa "atace" garnituri din cauciuc, sa protejeze componentele sistemului de frīnare īmpotriva coroziunii si a uzurii si mai ales sa fie rezistent la temperaturi īnalte. Asta pt. ca o parte din temperatura produsa la frīnare, īncalzeste lichidul de frīna. Īn cazuri extreme pīna la temperatura de fierbere, caz īn care, īn lichid, se produc bule de gaz, care fiind compresibile, influenteaza negativ randamentul frīnelor pīna la a nu mai "avea pedala".

    Din acest motiv, punctul de fierbere este foarte important. Aici vorbim despre punct de fierbere "uscat" si "umed".
    Punctul de fierbere "uscat" este punctul de fierbere al unui lichid de frīna nou, īnca sigilat si de regula este cuprins īntre 240-280°C.

    Lichidul de frīna datorita substantelor din compozita sa, are proprietati higroscopice. Asta īnseamna ca preia umezeala din mediul īnconjurator - mai ales prin peretii furtunelor din cauciuc -. Rezultatul este o crestere a cantitatii de apa īn lichid, ceea ce duce la scaderea punctului de fierbere. Cīnd cantitatea de apa īn lichid atinge 3,5%, este atins si asa numitul punct de fierbere "umed". Acesta este momentul cīnd lichidul de frīna trebuie schimbat.

    Punctul de fierbere "real" se poate masura īn orice atelier cu ajutorul unui tester. Aceasta verificare se face anual, iar lichidul de frīna folosit trebuie sa īntruneasca cerintele tehnice si calitative ale producatorului masinii. Deasemenea trebuie respectate si intervalele de schimb.

    Un rol important īl are deasemenea vīscozitatea. Ea asigura functionarea diferitelor sisteme de frīnare. La sistemele moderne reglate, cum ar fi ABS sau ESP®, se cere īn special o vīscozitate cīt mai mica, pt. buna coordonare a "īntreruperilor" de ordinul milisecundelor. Agregatele hidraulice ale acestor sisteme au o multime de gauri si canale din care unele cu diametru mai mic decīt al unui fir de par. Alegerea unui lichid de frīna cu vīscozitatea gresita, poate avea consecinte fatale pt. buna functionare a unui sistem modern de frīnare.

    Cerintele minime pt. caracteristicile lichidelor de frīna sīnt definite de United States Department of Transportation (DOT) pe baza Normei FMVSS (Federal Motor Vehicle Safety Standard) 116.
    Clasele definite deosebindu-se īntre ele prin punctele de fierbere "uscat" si "umed" precum si prin vīscozitate.

    Puncte de fierbere (uscat si umed) si vīscozitati dupa DOT:

    DOT 3 : 205°C (uscat) 140°C (umed) 1500 mm²/sec

    DOT 4 : 230°C (uscat) 155°C (umed) 1800 mm²/sec

    DOT 5.1 : 260°C (uscat) 180°C (umed) 900 mm²/sec

    Cele mai raspīndite lichide de frīna pe piata:

    DOT 3 - Se gaseste de obicei īn masini mai vechi. Nu se recomanda amestecarea lui cu alte lichide de frīna.

    DOT 4 - Are un punct de fierbere mai ridicat si se foloseste mai ales īn masinile actuale. Pt. masini cu sisteme de frīnare reglate electronic ca ABS sau ESP®, unii producatori de masini ofera lichide de frīna pe baza DOT 4, dar care au o vīscozitate mai mica. Acestea se vīnd sub denumiri ca "DOT4 PLUS", "DOT4 PRO" sau "DOT4 HP".

    DOT 5 - Este un lichid pe baza de silicon si tipic pt. piata americana. A nu se confunda cu DOT 5.1 care este mineral (pe baza de Glykol).

    DOT 5.1 - Este compatibil cu variantele DOT 3 si DOT 4. Datorita capacitatii sale extraordinare de "legare" a apei, caderea punctului de topire este minima, ceea ce īl face ideal pt. solicitari extreme si competitii.

    Lichide hidraulice pe baza de ulei mineral folosite de anumiti producatori de masini (de ex. Citroén) nu poarta oficial denumirea de Lichid de frīna si nu e permisa amestecarea lor cu Lichide de frīna DOT. Acestea din urma se pot recunoaste dupa culoarea lor usor fluorescenta galben-verzui.
    Ultima editare de Max; 12.feb.2013, 23:33.
    Unde-i un PATROL, acolo-i un drum...
    http://www.youtube.com/watch?v=zkXzSVPkucQ
    http://www.youtube.com/watch?v=Tfcjb_sTa30

  • #2
    Re: Lichidul de frīna - informatii generale

    NORME DE SIGURANTA:

    Cīnd punctul de fierbere scade puternic datorita unei cantitati ridicata de apa, exista riscul producerii de bule de gaz. acestea se comprima ceea ce poate duce la un colaps total al sistemului de frīnare. Pedala de frīna ajunge pīna la podea si vehicolul nu mai frīneaza. De aceea, dpdv al sigurantei este foarte importanta testarea anuala a lichidului precum si respectarea intervalelor de schimb. La fel de importanta este si verificarea periodica a īntregului sistem de frīnare, īnlocuindu-se la nevoie piesele defecte.


    NORME ECOLOGICE:

    Lichidele de frīna se pastreaza īn ambalajul original. Un recipient īnchis etans, pastrat īntr-o īncapere uscata, racoroasa si bine aerisita asigura o pastrare destul de īndelungata. Fiind categorisit ca deseu periculos, recipientele goale si lichide vechi trebuie predate la centre de colectare specializate, care sa īl elimine ecologic sau sa-l recicleze.

    • Apartine lichidelor periculoase pt. ape
    • Este interzisa golirea īn scurgeri sau canalizari
    • Nu cade sub incidenta legii pt. uleiuri vechi
    • Este interzis amestecul cu ulei vechi

    VALOAREA DE RETENTIE:

    Un continut ridicat de apa īn lichidul de frīna duce la coroziune. Conducte de frīna, pistonase si cilindrii de frīna īsi micsoreaza efectele de frīnare, trebuind īnlocuite costisitor. De aceea schimbul regulat al lichidului de frīna, contribuie la pastrarea valorii sistemului de frīnare si automat al masinii. Trebuie avut īn vedere si faptul ca lichidul de frīna varsat pe līnga, poate "ataca" vopseaua sau obiecte din plastic. Pt. a īmpiedica acest lucru, piesele sau partile "atinse" se vor spala cu multa apa.
    Unde-i un PATROL, acolo-i un drum...
    http://www.youtube.com/watch?v=zkXzSVPkucQ
    http://www.youtube.com/watch?v=Tfcjb_sTa30

    Comentariu


    • #3
      Re: Lichidul de frīna - informatii generale

      Norma Standard #116 poate fi citita aici:

      http://www.fmcsa.dot.gov/rules-regul...eg=571.116#top
      Unde-i un PATROL, acolo-i un drum...
      http://www.youtube.com/watch?v=zkXzSVPkucQ
      http://www.youtube.com/watch?v=Tfcjb_sTa30

      Comentariu


      • #4
        Re: Lichidul de frīna - informatii generale

        Foarte interesant topicul,mai ales cu punctele de fierbere al lichidului de frana
        Martinica

        Comentariu


        • #5
          Re: Lichidul de frīna - informatii generale

          Ce marci producatoare ar fi mai bune (care sa mai faca inca DOT 3)?

          Comentariu


          • #6
            Re: Lichidul de frīna - informatii generale

            Normal DOT "X" e DOT "X" egal cine īl face. Cel putin eu nu am auzit de lichid de frīna bun sau rau.
            Unde-i un PATROL, acolo-i un drum...
            http://www.youtube.com/watch?v=zkXzSVPkucQ
            http://www.youtube.com/watch?v=Tfcjb_sTa30

            Comentariu


            • #7
              Re: Lichidul de frīna - informatii generale

              Atatea porcarii gasesti pe piata, in toate domeniile, incat nu mai stii ce sa cumperi. Intr-adevar, daca se respecta retetele, nu ar trebui sa conteze mult marca, DAR ...
              Ultima editare de Astral; 26.mai.2013, 17:58.

              Comentariu


              • #8
                Re: Lichidul de frīna - informatii generale

                adica daca il scot din instalatie si il las un pic pe foc il pot refolosi ? aparitia apei este singura problema ?

                Comentariu


                • #9
                  Re: Lichidul de frīna - informatii generale

                  Postat īn original de alexander_r Vezi post
                  adica daca il scot din instalatie si il las un pic pe foc il pot refolosi ? aparitia apei este singura problema ?
                  Aparitia apei si a diverselor impuritati. Lichidul de frana este higroscopic.

                  Asta cu pusul pe foc e buna rau !

                  Comentariu


                  • #10
                    Re: Lichidul de frīna - informatii generale

                    Presupun ca trebuie sa dea si vreo 2 clocote
                    Ultima editare de Astral; 14.iul.2013, 18:38. Motiv: VREUN/VREO ... http://forum.club4x4.ro/showthread.php?50746-Dictionar&p=822865&viewfull=1#post822865

                    Comentariu


                    • #11
                      Re: Lichidul de frīna - informatii generale

                      Postat īn original de alexander_r Vezi post
                      adica daca il scot din instalatie si il las un pic pe foc il pot refolosi ? aparitia apei este singura problema ?
                      Da! ...la frectii de exemplu.

                      Pt. ca apa se evapora la o temperatura mult mai mare decīt alcoolul, care este īntr-un procentaj foarte de mare īn "kocktail-ul" numit lichid de frīna.

                      Singurul mod īn care se poate recicla lichidul de frīna de catre muritorii de rīnd, este ducīnd lichidul vechi la centrul de recyclig, la fel ca uleiul vechi, antigelul, acumulatorii etc. etc. ... .
                      Ultima editare de Patrolator; 03.iun.2013, 08:47.
                      Unde-i un PATROL, acolo-i un drum...
                      http://www.youtube.com/watch?v=zkXzSVPkucQ
                      http://www.youtube.com/watch?v=Tfcjb_sTa30

                      Comentariu


                      • #12
                        Re: Lichidul de frīna - informatii generale

                        lichidul de frana trebuie schimbat complet.....la 2 sau trei ani...conform celor recomandate de producator...sau cand a fost contaminat cu apa...impuritati....impuritati aparute in urma uzurii componentelor de cauciuc din pompa...etrieri

                        deci...nu se pune pe soba...la fiert

                        lichidul asta e cam ca prezervativul....dupa utilizare...se aruca...nu se duce la vulcanizat

                        Comentariu


                        • #13
                          Re: Lichidul de frīna - informatii generale

                          Teotetic, ma gandesc ca, aerul ar trebui sa ajunga de la dr. la st. iar apoi sa iasa prin aerisitor. Sper ca nu au dat-o in bara japonezii si o sa sunctioneze :)
                          Sa inteteg ca, dupa ce am dat jos roata, daca ciocanesc putin, o sa iasa tamburul de pe prezoane fara sa mai desgac ceva?

                          Comentariu


                          • #14
                            Re: Lichidul de frīna - informatii generale

                            Fara sa doresc sa supar pe nimeni, dar scopul topicului s-a dorit unul de informare generala. Pt. a ramīne asa, si a folosi celor interesati de aceste informatii, rog un moderator sa mute discutiile Off-topic (ultimele vreo 30 ) īntr-o sectiune separata (la Daihatsu de ex.).

                            Multumesc anticipat

                            Unde-i un PATROL, acolo-i un drum...
                            http://www.youtube.com/watch?v=zkXzSVPkucQ
                            http://www.youtube.com/watch?v=Tfcjb_sTa30

                            Comentariu


                            • #15
                              Re: Lichidul de frīna - informatii generale

                              Ok, ai dreptate, am intrat in amanunte tehnice particulare intr-un topic general... Daca un moderator vrea, rog si eu mutarea

                              Comentariu

                              Procesare...
                              X