Anunț

Adună
Nici un anunț încă.

despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei

Adună
Acesta este un topic important.
X
X
 
  • Filtrează
  • Ora
  • Arată
Curăță tot
postări noi

  • despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei

    In trecut , suspensia pe arcuri pe foi era singura existenta, poate pt ca toate trasurelele din care provin masinile din ziua de azi , aveau asa ceva.
    In ziua de azi , producatorii au renuntat la Solutia arcurilor lamelare , in ceea ce priveste autoturismele, dar sistemul poate fi intalnit inca la masinile de transport medii ( gen pick-up - pe axa spate) , precum si la 4x4 de generatie mai veche.

    Sistemul prezinta avantaje si dezavantaje:
    1. AVANTAJE
    - pret de productie mic
    - instalare usoara
    - intretinere minima , tine loc si de tendoane inferioare si superioare.
    - suporta sarcini mari
    - asieta masinii variaza putin cu sarcina de incarcare, adica masina nu se lasa de spate la incarcari mari, tinuta de drum fiind rezonabila chiar cu sarcini mari.

    2. DEZAVANTAJE:
    - arcul lamellar are greutate mare fata de un elicoidal. Sistemul lamelar sporeste greutatea masinii
    - permite o flexare limitata a puntilor , net inferioara suspensiei cu arcuri elicoidale
    - garda la sol micsorata datorita prinderii SUB punte
    - lipsa confort, socurile transmise de aceastea fiind scurte si de intensitate maxima.
    ing. Luigi PIRSU
    www.nissan4x4.ro
    service si tunning NISSAN
    Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE

  • #2
    Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei

    foarte important este si modul cum sunt montate arcurile, avand in vedere ca ambele "ochiuri" sunt cam la fel , de multe ori ies incurcaturi.
    Cea mai buna masuratoare se face de la unul din ochiuri catre CENTRUL BULON , sub acest nume e cunostut NITUL care centreaza arcul pe punte.
    O alta observatie ar fi ca la majoritatea masinilor arcul se monteaza pe SUB punte si nu pe deasupra acesteia.
    Fișiere atașate
    Ultima editare de nissan4x4; 20.ian.2015, 12:25.
    ing. Luigi PIRSU
    www.nissan4x4.ro
    service si tunning NISSAN
    Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE

    Comentariu


    • #3
      Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei

      De adaugat la dezavantaje:
      Permite rasucirea puntii, mai accentuata cand arcurile sunt montate deasupra puntii.
      '02 WG CRD - EGR delete
      '94 MX5 NA8 - Low, fast and stupid.

      Comentariu


      • #4
        Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei

        Una din modalitatile de inaltare a masinii , folosita des , este montajul arcurilor DEASUPRA puntilor. E Solutia cea mai ieftina , dar ea presupune niste modificari, precum :
        - mutarea sau reconstructia talpilor de asezare a arcului de dedesubtul puntii ... deasupra acesteia, si relocarea in acest fel a centrului bulon
        - modificarea U-bolturilor de prindere a arcului pe punte, conform noii geometrii a talpii de asezare
        - montarea unor amortizoare mai lungi cu cel putin grosimea puntii
        - ptr puntea fata (rigida), modificarea sistemului de directie in sensul lungirii barei de directie ( cea de la caseta de directie la fuzeta din dreapta - daca masina e cu volanul pe partea corecta)
        - inlocuitea racorturilor de frana cu unele mai lungi, sau desprinderea capetelor de teava de pe sasiu si deplasarea spre jos cu confectionarea unor suporti de prindere a capetelor furtunelor , ferm , de sasiu
        - modificarea prinderii repartitorului de frana , ptr a fi efficient in noua configuratie a suspensiei
        - lungirea furtunelor de respiratie ale diferentialelor fata si spate
        - modificarea "bump-stop"-urilor de limitare a cursei arcurilor. Cursa suplimentara duce la ruperea foilor
        - lungirea cardanelor

        Avantaje:
        - masina se inalta o masura egala cu inaltimea puntii 10-15 cm , deci destul de mult
        - ieftin
        - nu necesita piese de inlocuit , decat racordurile de frana
        - cu exceptia unor probleme de reconfectionare a talpilor de asezare a cantrului bulon in noua pozitie, nu presupune vreun mare professionalism

        Dezavantaje:
        - suspensia nu capata suplete, fiind aceleasi arcuri stoc
        - socurile din roata se transforma intr-o miscare de rasucire a foilor de arc, ceea ce conduce la fisurarea acestora. Deci metoda scade fiabilitatea arcurilor.

        Efectul de torsare cu tendinte de rupere , datorita socurilor din roata se poate vedea in poza de jos
        Fișiere atașate
        Ultima editare de nissan4x4; 20.ian.2015, 13:58.
        ing. Luigi PIRSU
        www.nissan4x4.ro
        service si tunning NISSAN
        Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE

        Comentariu


        • #5
          Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei

          Super... Am mai invatat ceva azi si ma va ajuta cand voi achizitiona un IMS, sper sa fie cat mai curand.
          https://www.facebook.com/groups/1705041606388172/

          Comentariu


          • #6
            Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei

            Exista si modalitati de limitare a efectului de torsare , prin montarea unor tendoane de stabilizare la rotatie a puntii.
            in poza 3 se prezinta un tendon (slaper bar) fara prindere pe sasiu , are un capat cu un tampon care la cmprimarea puntii se fizeaza pe o parte fixa a sasiului , forta de frecare a tamponului cu caroseria diminuand efectul de torsare, dar actioneaza si ca un limitator de cursa (bump stop).
            poza 4 prezinta o solutie de tendon ce este mai indicate masinilor 4x4, permitant fixarea si flexarea arcului in conditii optime, fara torsarea acestuia.
            Fișiere atașate
            Ultima editare de nissan4x4; 20.ian.2015, 13:59.
            ing. Luigi PIRSU
            www.nissan4x4.ro
            service si tunning NISSAN
            Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE

            Comentariu


            • #7
              Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei

              Dar , metoda inversarii pozitiei arcurilor ofera cateodata o inaltare prea mare, neconvenabila dpdv al stabilitatii masinii, al imaginii sau raportata cu dimensiunea dorita a rotilor.
              In aceste situatii, cand inca se evita cheltuiala unui kit de suspensie, ar mai fi solutia cerceilor mai lungi. Metoda consta in montarea unor cercei mai lungi in asa fel incat sa se obtina o inaltare . Valoarea acesteia este ( depinde si de modul unde este amplasat centrul bulon pe lungimea arcului) in general de 1/2 din lungimea majorata a noului cercel. Adica daca lungim cercelul cu 6 cm , in conditiile in care centrul bulon se presupune a fi la mijlocul lungimii arcului, atunci inaltarea va fi de 3 cm .

              Interesanta este si Solutia inlocuirii cerceilor cu o patina alunecatoare, dar din nefericire este dedicate strict masinilor de transport (foto 1)
              Fișiere atașate
              Ultima editare de nissan4x4; 20.ian.2015, 14:29.
              ing. Luigi PIRSU
              www.nissan4x4.ro
              service si tunning NISSAN
              Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE

              Comentariu


              • #8
                Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei

                Cerceii pot face o groaza de minunatii. Prin montajul unora profii se poate obtine travel suplimentar al puntii.
                Cerceii pivotanti permit o rasucire relative a ochiului de arc fata de prinderea pe caroserie, in acest fel axa neajungand in punct de blocare precum cele cu cercei clasici
                Fișiere atașate
                ing. Luigi PIRSU
                www.nissan4x4.ro
                service si tunning NISSAN
                Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE

                Comentariu


                • #9
                  Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei

                  o alta modalitate de imbunatatire a comportamentului unei suspensii lamelare este prin utilizarea unor prinderi variabile a cerceilor in caroserie.
                  Aceasta metoda ajuta ca suspensia sa fie ajustata corespunzator cu sarcina pe masina in conditiile in care masina sa nu isi varieze inaltimea pe punte.
                  EX - un pick-up cu suspensie modificata pt sarcina mica sau zero pe bena, in situatia in care masina pleaca la vreo expeditie cu 200-500 kg in bena , ptr a nu sta lasata de spate si a avea o tinuta de drum normal , fara inlocuirea arcurilor spate, se poate recurge la aceasta minima adaptare
                  Fișiere atașate
                  ing. Luigi PIRSU
                  www.nissan4x4.ro
                  service si tunning NISSAN
                  Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE

                  Comentariu


                  • #10
                    Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei

                    O problema des intalnita in utilizarea masinilor cu arcuri lamelare este blocarea suspensiei datorita rotatiei cerceilor.
                    Im mod obisnuit, la o suspensie in buna stare si bine calibrata , cercelul descrie un unghi intre 15-30 grade cu verticala, vezi fic 1 , cercelul fiind segmentul B-C, spre exemplificare este postata si o poza cu o pozitie corecta a cercelului.

                    Situatiile anormale ar fi:
                    1. arcul lamelar este prea tare, sta prea arcuit
                    2. arcul lamelar este prea scurt ( diverse motive)
                    3. lipsa sau uzura masiva a bumpstop-ului ( tamponul de limitare a cursei arcului lamelar)
                    Genereaza o pozitie incorecata a cercelului. Urmeaza ca la denivelari ample , acesta sa se roteasca si suspensia sa se blocheze (fig 2). In acest moment forta denivelarilor aplicata arcului conduce la tendinta de rupere a segmentului A-B , adica a sasiului, datorita rotirii cercelului.

                    Datorita acestui defect e recomandata inspectia atenta a sasiului intre zonele de fixare a arcului , pentru depistarea eventualelor fisuri, mai ales la cumpararea masinii
                    Fișiere atașate
                    ing. Luigi PIRSU
                    www.nissan4x4.ro
                    service si tunning NISSAN
                    Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE

                    Comentariu


                    • #11
                      Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei

                      Pentru evitarea blocarii suspensiei , se folosesc cerceii antirotation.
                      In speta, inventia consta in 2 placi ce au un surub median ce nu permit cercelului rotatii mai mari de 60 grade.
                      Fișiere atașate
                      ing. Luigi PIRSU
                      www.nissan4x4.ro
                      service si tunning NISSAN
                      Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE

                      Comentariu


                      • #12
                        Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei

                        De bagat la cap.Din ce se vede in poza am o pozitie corecta a cercelului? Suspensia este noua dar cam multe foi pentru o masina usoara, flexeaza doar cu ceva greutate.
                        Multumim pentru aceasta lectie de mecanica, trebuie bagata la cap de toti si pe urma sa intrebam cum se inalta masina.
                        Fișiere atașate
                        Dacia Duster 4x4
                        Daihatsu Feroza ''Facocerul gurmand'' 1.6 16V.

                        Comentariu


                        • #13
                          Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei

                          Mie nu-mi pare in neregula pozitia cercelului ,pare sa poata sta corect si la comprimare si la destindere .
                          Pentru orice eventualitate si pentru evitarea regretelor ulterioare as instala cate o piesa antiinversiune in fata cerceilor ( e dezarmant de simplu ) . varianta alternativa ar fi limitstrap , dar are ca dezvantaj major durabilitatea limitata si totala lipsa de preluare a socurilor de capat de cursa .
                          ... sa fim corecti pana la capat !
                          Nu cere nimeni sa fii impecabil si un fel de varf de gama , doar corect e destul !

                          Comentariu


                          • #14
                            Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei

                            Mersi, acum sa il lasam pe domn Luigi sa ne prezinte in continuare secretele :)
                            Dacia Duster 4x4
                            Daihatsu Feroza ''Facocerul gurmand'' 1.6 16V.

                            Comentariu


                            • #15
                              Re: despre suspensia pe arcuri foi ( lamelare) si cercei

                              Hmm...cercelul pare un pic cam spre spate. Fiind in aceasta pozitie, la comprimarea arcului el ajunge in limitare de cursa si arcul va refuza sa se mai comprime, singurul effect pe care il va mai face este sa "intinda" de sasiu. Deci iti limiteaza flexarea puntii. Unghiul correct este 15-30 grade


                              PS 1: E posibil sa stea in aceasta pozitie si datorita unei sarcini prea mari pe arcul respective
                              PS 2: UN ARC CU MAI MULTE FOI SUBTIRI ESTE DE PREFERAT UNUIA CU 2-4 FOI GROASE. Cel cu foi multe si dese flexeaza mai bine si suspensia raspunde mai bine la denivelari, masina este mai confortabila si mai agila.
                              O sa observe ca toate arcurile de offroad ( OME , Ironman si altii) au 7-10 foi subtirele, in timp ce arcurile stoc au 2-4 foi groase.
                              ing. Luigi PIRSU
                              www.nissan4x4.ro
                              service si tunning NISSAN
                              Facebook PAGE: NISSAN4x4 SERVICE

                              Comentariu

                              Procesare...
                              X

                              Sqreen | Runtime Application Protection